Podkast

2023 oppsummert

Et rom med innsikt lever i beste velgående, men i 2023 har podkasten vært den viktigste formidlingsplattformen.

2023 var året jeg startet Norges første podkast om skolebibliotek, Et rom med innsikt – en podkast om skolebibliotek. Gjennom 10 episoder har jeg snakket med interessante folk om skolebibliotek-relevante temaer som informasjonskompetanse og litteraturformidling. Mens bloggen er et fint verktøy for å dele mine egne prosjekter i skolebiblioteket, har dialogen i podkasten vært veldig spennende for å vise fram alt det interessante arbeidet som skjer andre steder i skolebibliotek-verdenen. Jeg har snakket med kunnskapsrike, hyggelige og engasjerte folk om det de brenner for, og fått fram ulike perspektiver og stemmer.

Dersom du ikke har hørt alle episodene ennå, får du en oversikt her:

Podkast-eventyret startet i Lund hvor jeg besøkte de to drevne skolebibliotekarene Klara og Lotta ved Spyken gymnasieskola. Sammen lager de den svenske skolebibliotekpodkasten Flödet. Da jeg besøkte dem var jeg gjest i deres podkast og de var gjester i min aller første episode.

I mai var det lanseringsseminar for boka jeg har bidratt med to kapitler til, Rom for lesing og utforskning: Skolebibliotekets muligheter, hos oss på Elvebakken videregående skole. Dette var en gyllen anledning til å invitere gjester langveisfra til podkasten. Vilde Farup Halvorsen har erfaring fra Universitetsbiblioteket ved OsloMet og jobber nå som skolebibliotekar ved Vågsbygd videregående skole i Kristiansand. Vilde og jeg snakket om forskjeller og likheter mellom å jobbe i bibliotek i høyere utdanning og i videregående skole i episoden Skolebiblioteket som et fag- og forskningsbibliotek i miniatyr.

Sofia Malmberg var også i Oslo i anledning seminaret, og vi spilte inn en episode om hva vi mener det er viktigst å jobbe med i skolebibliotek. Malmberg er for eksempel svært kritisk til at skolebibliotekarer i Norge legger ned mye arbeid i lærebokutlånet.

For å snakke om samarbeid mellom lærer og skolebibliotekar, inviterte jeg inn to kollegaer på Elvebakken, norsklektorene Ida Longva og Anne Lise Jomisko. I episoden Norskærer + skolebibliotekar = sant kan du høre om samarbeidet vårt sett fra lærernes perspektiv.

Høsten kom, og en ny sesong av podkasten åpnet med en episode om kildekritikk i skolebibliotek. Skolebibliotekar Anne Brit Ingholm vant våren 2023 lærerprisen i den prestisjefylte forsknings-konkurransen Holbergprisen i skolen. Rapporten hennes «Jeg tror lærerne bryr seg om hvilke kilder vi bruker, men de pleier ikke å si noe om det» tar for seg hvordan elever ved Mailand videregående skole forholder seg til kildekritikk og kildebruk.

Bibliotekarer er avhengige av system og orden for å få hjulene til å gå rundt i biblioteket, enten de jobber i små eller store bibliotek. I episoden Sissel, Dewey og jeg, inviterte jeg spesialbibliotekar ved universitetsbiblioteket på OsloMet Sissel Gram Mikus til å nerde om Deweys desimalklassifikasjon.

Våren 2023 ble det gitt ut to nye fagbøker om skolebibliotek i Norge. I episoden Etterlengtet norsk forskning på skolebibliotek inviterte jeg redaktørene av boka Rom for lesing og utforsking: skolebibliotekets muligheter for å snakke om viktigheten av skolebibliotek i videregående skole – sett fra forskernes perspektiv. 

De siste episodene i 2023 ble viet litteratur og litteraturformidling. Først inviterte jeg min gode kollega Andrea Nicolaisen Brun for å snakke om debutromanen Verden er tegnet med skjelvende hånd.

Deretter besøkte jeg litteraturformidler og skolebibliotekansvarlig David Kvamme Høvik ved skolebiblioteket på Årstad videregående skole i Bergen. I episoden Årstad leser – elevmedvirkning i skolebiblioteket kan dere høre om hvordan han jobber med elevmedvirkning i skolebiblioteket. David lager podkasten Årstad leser hvor han snakker med elever som liker å lese bøker. Eleven bestemmer hvilken bok de skal snakke om, og David leser boka. Like etter at jeg besøkte ham, kom nyheten om at skolebiblioteket er nominert til Årets bibliotek 2023. Podkasten Årstad leser og Davids engasjement for elevmedvirkning i skolebiblioteket er en viktig del av begrunnelsen for nominasjonen til denne gjeve prisen.

Tildelingen av Nobelprisen i litteratur til Jon Fosse gikk ikke upåaktet hen i skolebiblioteket ved Elvebakken videregående skole. Torsdag 14. desember inviterte skolebiblioteket i samarbeid med norskseksjonen til storstilt Fosse-feiring. Vi fikk besøk av skuespiller Gjertrud Jynge som snakket om sitt forhold til Fosses dramatikk, oversettelser og lyrikk. Jeg intervjuet Fosse-biograf og redaktør i Samlaget Cecilie N. Seiness om hvor man bør starte hvis man ikke kjenner Fosses forfatterskap fra før. Opptaket til denne samtalen ble gjort foran publikum og episoden Fosse-feiring hører du her.

Takk til alle som hører på! Godt nytt år!

Foto fra Fosse-feiringen er tatt av Tone Lindtein. Øvrige fotografier av Ingrid Svennevig Hagen.

Skolebibliotekar med et brennende engasjement for leselyst, læring og skolebibliotek. Jeg er utdannet litteraturviter og jobber som faglig leder for læringssenteret ved Elvebakken videregående skole i Oslo.

0 kommentarer på “2023 oppsummert

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..