Litteraturformidling

Språk, identitet og kultur i samtidslitteraturen

Romanprosjekt for vg1-elever i uke 7

De tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet (LK20) folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling ligger naturligvis også til grunn for oss som jobber i skolebiblioteket. Samlingen vår skal være variert, aktuell og interessant, og bidra til at elevene kan utforske disse temaene innen de fagene skolen tilbyr.

I norskfaget behandles de tverrfaglige temaene blant annet gjennom leseprosjekter hvor skolebiblioteket er en viktig samarbeidspartner for lærerne, og en viktig veileder når elevene skal bestemme seg for et valgfritt litterært verk. Vår ekspertise består blant annet i oppdatert oversikt over litteraturen slik at vi kan finne fram til riktig bok til riktig låner. Målet mitt er alltid å vekke leselyst hos elevene.

Skolebiblioteket er involvert i leseprosjekter i norskfaget på alle trinn og studieretninger. Etter nyttår har vg2 jobbet med litteratur i ulike sjangre som tematiserer forholdet mellom menneske og natur. Jeg har presentert utvalgte titler for elevene, laget utstilling i skolebiblioteket og veiledet dem til å finne bøker de synes virker interessante å lese. Det tette samarbeidet mellom norskseksjonen og skolebiblioteket gir også klare utslag på utlånsstatistikken. Fra nyttår til i dag er utlånet nesten doblet sammenlignet med samme periode i fjor. Det er veldig moro!

I uke 7 ønsker vi 11 klasser fra studieforberedende kreative program og studiespesialisering velkommen til biblioteket. Bestillingen fra lærerne denne gangen er at elevene skal velge hver sin samtidsroman som kan knyttes opp til temaet språk, identitet og kultur. De siste ukene har jeg lest og funnet fram til et variert og spennende utvalg romaner. Siden dette er et romanprosjekt på vg1 er jeg påpasselig med å finne fram aktuelle ungdomsromaner, og romaner hvor ungdommer er hovedpersoner, i tillegg til mer «voksne romaner».

Jeg har dessuten kjøpt inn noen ekstra eksemplarer av romaner som jeg tenker passer spesielt godt til dette prosjektet. For eksempel Uelsket av romandebutanten Iram Haq, som skriver seg inn i mangfolds-debatten i Norge. Hovedpersonen Sofia (39) er fotograf og datter av pakistanske foreldre. Når hun mottar et fotostipend mistenker hun at det på grunn av hudfargen hennes, heller enn fordi hun er faglig dyktig.

Maria Navarro Skarangers tredje roman Emily forever håper jeg også vil finne flere lesere. Emily er nitten år og gravid med Pablo som har stukket av. Hun forsøker å klare seg så godt hun kan, men det er tøft å være fattig i dagens Norge. Emily forever er en roman om klasse, tilhørighet og skjebne hvor leseren ser Emily og hennes omgivelser med hennes blikk.

Flere av romanene jeg har lagt frem til elevene handler om identitet knyttet til kjønn og seksualitet. Ungdomsromanen Hesteguttene har fått strålende kritikker og selv om jeg ikke har lest den selv ennå, vet jeg at den anbefales mellom elevene.

Nå gleder jeg meg til å ønske elevene velkommen og håper jeg klarer å få dem til å velge en roman som inspirerer til videre lesning!

Bordet i skolebiblioteket bugner av gode romaner om temaet språk, identitet og kultur

Skolebibliotekar med et brennende engasjement for leselyst, læring og skolebibliotek. Jeg er utdannet litteraturviter og jobber som faglig leder for læringssenteret ved Elvebakken videregående skole i Oslo.

0 kommentarer på “Språk, identitet og kultur i samtidslitteraturen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: