Ukategorisert

Nominert til Årets bibliotek 2021

Skolebiblioteket ved Elvebakken videregående skole er nominert til Norges gjeveste bibliotekpris. HURRA!

Onsdag 15. desember kom nyheten om at skolebiblioteket vårt er nominert til Årets bibliotek 2021, som ett av fire bibliotek. Prisen deles ut av Norsk bibliotekforening den 12.januar. Det er en seier i seg selv å bli nominert, og jeg er både stolt over og glad for at arbeidet jeg gjør i skolebiblioteket, blir lagt merke til utenfor skolen vår. De siste dagene har det strømmet inn gratulasjoner i sosiale medier, og elever og ansatte synes det er gjevt at deres skolebibliotek er blant finalistene til en nasjonal pris. Skolebibliotek i videregående skole trenger å løftes opp på agendaen, og det har jeg jobbet med i hele min karriere som skolebibliotekar.

Skolebibliotek er viktigere enn noen gang

Barn og unge leser mindre enn før og trenger å eksponeres for interessant, aktuell og variert litteratur. De skal også lære seg å navigere i et komplisert tilfang av informasjon digitalt. Ikke alle barn og unge blir tatt med til biblioteket i oppveksten, derfor er nærhet til skolebiblioteket viktig. Vårt ansvar er å vekke nysgjerrigheten og leselysten deres og vise dem veien til litteraturen. Mitt mål er å gi alle elevene våre et godt og variert skolebibliotekstilbud. Derfor sørger jeg for at alle de 1450 elevene ved Elvebakken videregående skole skal innom skolebiblioteket minst én gang hvert skoleår i forbindelse med undervisningen i ulike fag. For å få til dette har vi satt arbeidet med litteraturformidling og informasjonskompetanse i system, i samarbeid med blant annet norsk- og samfunnsfagseksjonene.

Litteraturformidling

Skolebiblioteket driver aktiv litteraturformidling gjennom foredrag, klassebesøk, én-til-én-veiledning og ulike stunt. I samarbeid med norsklærerne kommer hvert trinn innom skolebiblioteket i forbindelse med ulike leseprosjekter. I høst har vi for eksempel gjennomført et romanprosjekt knyttet til det tverrfaglige temaet om folkehelse og livsmestring. Etter jul skal vi i gang med et prosjekt om mennesket og naturen på vg2. I år som i fjor har jeg vært tett på arbeidet med fordypningsoppgaven i norsk på vg3 i alle faser av arbeidet. Når skolebibliotekaren trekkes inn i undervisningen og samarbeider med lærerne, forstår elevene at skolebiblioteket er en ressurs de kan benytte seg av i læringsprosessen.

Leselyst er ikke alltid forenelig med det man MÅ lese, så den store kunsten er å vekke elevenes leselyst og få dem til å låne og lese bøker uten at det er knyttet til et bestemt leseprosjekt. Forundringspakker fra skolebiblioteket er et eksempel på et vellykket formidlingsprosjekt som skaper begeistring. Bare i desember fikk jeg inn over 50 bestillinger fra elever som ville sikre seg minst én hard pakke til jul.

Informasjonskompetanse

Kildekritikk og bevissthet omkring hvordan man søker etter og vurderer informasjon til en fagoppgave er den andre store oppgaven hvor skolebiblioteket kan spille en viktig rolle i elevenes læring. Hos oss kommer alle samfunnskunnskap-klassene innom skolebiblioteket på kildekurs. Kildekurset er satt i sammenheng med at elevene skal skrive en fagartikkel. På den måten blir de også gjort oppmerksomme på at vi er et fagbibliotek hvor de har tilgang til andre ressurser enn skjønnlitteratur.

Etter jul samarbeider jeg med faglærerne Heidi Ree og Knut Erik Aarvold i programfagene Sosiologi og sosialantropologi og sosialkunnskap. Klassene deres skal delta i forskningskonkurransen Holbergprisen i skolen. Skolebiblioteket er en integrert del av det pedagogiske arbeidet med spesielt vekt på veiledning i kildebruk og fagskriving. Jeg har dessuten bidratt med en tekst til forskningsressursene til Holbergprisen i skolen om Litteratursøk og kildebruk.

Sosial møteplass

Skolebiblioteket er en viktig arena hvor elevene kan møtes på tvers av trinn og klasser. Koronapandemien har lagt en demper på de sosiale aktivitetene i biblioteket de siste par årene, men Strikkegeriljaen kom i gang igjen i høst, med mange nye og noen gamle medlemmer. Under nedstengningen i vår møttes vi ukentlig på Teams. Selv om det bare var meg og fem elever, hadde det en betydning for både dem og meg.

Vi må snakke høyt om skolebibliotek

Vi trenger at politikere og skoleledere forstår hvilken ressurs et skolebibliotek er. Jeg håper at nominasjonen av skolebiblioteket ved Elvebakken videregående skole til Årets bibliotek 2021, kan bidra til en større bevissthet om dette.

Skolebibliotekar med et brennende engasjement for leselyst, læring og skolebibliotek. Jeg er utdannet litteraturviter og jobber som faglig leder for læringssenteret ved Elvebakken videregående skole i Oslo.

5 kommentarer på “Nominert til Årets bibliotek 2021

  1. Berit Fikse

    Gratulerer med nominasjon🥳 vel fortjent! Hurra og heia heia🥰

    Liker

    • Ingrid

      Tusen takk, Berit! Jeg håper det kan bidra til positiv oppmerksomhet for alle skolebibliotek i videregående skole.

      Liker

  2. Janne M Fiske

    Gratulerer! Dette er virkelig fortjent – det er stor glede og inspirasjon å lesebloggen din!

    Liker

  3. Iohanka Smedsgård

    Gratulerer så mye med nominasjonen. Lykke til videre👏👏

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: