Digitale bokanbefalinger Litteraturformidling Samarbeid Ukategorisert

Fordypningsoppgaven i norsk

De siste tre ukene har 12 klasser på vg2 fått veiledning til fordypningsoppgaven i norsk

På tampen av skoleåret har jeg samarbeidet med norsklærerne om å få vg2-elever i gang med lesing av primærlitteratur til fordypningsoppgaven i norsk. På Elvebakken har elevene stor frihet til å velge et norskfaglig emne til fordypningsoppgaven, men mange velger å sammenligne to skjønnlitterære verk fra perioden etter 1890 og fram til i dag (som er den perioden de skal forholde seg til).

Å drive litteraturformidling og veilede elever har vært en svært meningsfull oppgave nå rett før sommerferien, en periode som pleier å være preget av eksamen, og som i år har vært en på alle måter annerledes avslutning av skoleåret.

Tidligere har jeg tenkt at det ikke er noe poeng å presentere fordypningsoppgaven for vg2, det er for tidlig og kommer til å gå i glemmeboka. Etter at jeg nå har vært innom 12 klasser og har snakket med alle elevene, har jeg endret mening. Det er alltid meningsfullt å snakke med ungdom om litteratur. Selv om ikke alle kommer til å lese med tanke på fordypningsoppgaven, er det motiverende å tenke på at mange av dem helt sikkert kommer til å få gode leseopplevelser når de ferierer i sommer, og at noen av dem kommer til å dra nytte av det til høsten.

Jeg har laget en film til dette prosjektet, som jeg har distribuert til alle lærerne, og som de har vist for klassene sine. Filmen er en presentasjon av tre ulike temaer i litteraturen som elevene kan velge å fordype seg i. Jeg presenterer bøker som jeg håper kan være med på å vekke interesse og leselyst for ulike elever.

Arbeidssituasjonen vår har forandret seg svært mye de siste ukene, og det har også preget formidlingsarbeidet. Noen av øktene har foregått på Teams, mens andre har vært fysiske møter i klasserom, hvor vi har tatt hensyn til smittevernregler. Vi har forsøkt å legge tilrette for utlån, både av e-bøker og lydbøker i allbok, og ved bestillinger av papirbøker til skolebiblioteket. Fra nå og fram til sommeren kommer jeg til å prøve å låne ut mest mulig litteratur til elever og lærere i skolebiblioteket!

Da jeg veiledet elevene på Teams, delte læreren inn klassen i grupper og vi ringte opp elevene gruppevis, sammen. Digital veiledning fungerer veldig fint, synes jeg. Det gikk bra å få til en samtale med elevene og finne ut hva de er interesserte i og opptatt av. De kunne stille meg spørsmål, og jeg kunne legge inn lenker og titler som dukket opp under samtalen, i samtalechatten. Terskelen for å ta kontakt med meg i etterkant er også lavere for elever som allerede har snakket med meg i Teams. Vi satte av 15 minutter til hver gruppe, og holdt på i en og en halv time. Ulempen med digital veiledning er at jeg ikke fikk gitt dem en bok i hånda der og da.

Når jeg har møtt klasser på skolen har det for det første vært i klasserommet på grunn av smittevernhensyn. For det andre har dette kanskje vært første gang elevene har sett hverandre siden 12. mars, og økta har båret preg av stor gjensynsglede og høyt støynivå. Likevel vil jeg si at det for min del har vært en veldig positiv opplevelse i alle klassene. Vi delte elevene inn i grupper her også. Jeg hadde med meg litteraturtralla proppfull av fristende ny litteratur, skanner og pc slik at jeg kunne låne ut bøker til elevene når de ønsket det.

Når jeg har vært rundt i klasserommene har jeg delt ut et eksemplar av antologien Rein tekst fra Foreningen !les, til alle elever og lærere. Utvalget egner seg godt som en igangsetter for prosjektet. Skolebiblioteket har kjøpt inn alle bøkene som presenteres i antologien, slik at det er mulig for elevene å låne dem hos oss.

Til slutt har jeg begynt å utvikle en ressursside om fordypningsoppgaven i norsk. Siden er under oppbygging og den finner dere her på Et rom med innsikt. Tanken min er å samle gode tips og informasjon til elevene på disse sidene. Inspirert av arbeidet til andre skolebibliotek, som for eksempel Senja videregående skoles Temabank. Arbeidet tar tid og jeg fortsetter til høsten. Jeg har allerede mange ideer til hvordan jeg kan følge opp arbeidet med fordypningsoppgaven ved å legge vekt på kildebruk når elevene kommer tilbake i august.

1 kommentar på “Fordypningsoppgaven i norsk

  1. Tilbaketråkk: Fordypningsoppgaven i norsk – samarbeid fra start til mål – Et rom med innsikt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: