Bokanbefaling Informasjonskompetanse Ukategorisert

Falske nyheter

Kritisk tenkning er det overordnede målet for skolebibliotekets arbeid i år. En ny fagbok om falske nyheter rydder opp i begrepsbruken og gir innsikt i kildekritikk, et viktig fagfelt for skolebibliotekarer.

Kildekritikk er viktigere enn noen gang. Her er et lite innblikk i hvordan skolebibliotekaren går fram for å holde seg faglig oppdatert.

Denne uka har det vært høstferie på skolen vår, og jeg har hatt tid til å fordype meg i fagboka Falske nyheter. Løgn, desinformasjon og propaganda i den digitale offentligheten, av Bente Kalsnes. Kalsnes er førsteamanuensis ved Høgskolen Kristiania og har skrevet en oversiktlig og høyst aktuell bok som går rett inn i det jeg ser på som en av bibliotekets viktigste oppgaver: Å lære elevene våre kritisk tenkning.

Etter ferien skal vi i gang med et samarbeidsprosjekt om kildekritikk i samfunnsfag på vg1. Falske nyheter er midt i blinken for et slikt prosjekt. Kalsnes’ bok gir en oversiktlig fremstilling av fenomenet falske nyheter med vekt på tre hovedspørsmål:

  • Hva er falske nyheter og desinformasjon?
  • Hvorfor skapes og deles falske nyheter og desinformajson?
  • Hvordan kan og bør falske nyheter og desinformasjon bekjempes?

Boka er godt strukturert og kommer med gode eksempler som man kan bruke i undervisningen. Dessuten rydder Kalsnes opp i begrepsbruken. Hun skiller for eksempel mellom falske nyheter, desinformasjon og propaganda. Noe av problemet med begrepet falske nyheter er at det har blitt brukt med mange forskjellige betydninger i ulike sammenhenger. Dermed har det hersket tvil om hva falske nyheter egentlig er. Kalsnes definerer falske nyheter som «informasjon fremstilt som nyheter, som er helt eller delvis falske, og ofte er det en bevisst hensikt bak manipuleringen, oftest politisk eller økonomisk». (Kalsnes, 2019, s. 25)

For fenomenet med oppdiktede historier som gir seg ut for å være sannhet, er ikke noe nytt. Det har bare hatt andre navn gjennom historien: Løgn, vandrehistorier, propaganda osv. Forskjellen er at vi i større grad oppdaterer oss på nyheter gjennom sosiale medier, og når de falske nyhetene ligner vanlige nyheter og spres fortere enn ild i tørt gress gjennom sosiale medier, blir det vanskeligere å avsløre hva som er sant, og hva som er løgn.

Jeg er helt sikker på at skolebiblioteket kan bidra til å gi elevene en større bevissthet om kildekritikk og hvordan de kan utøve kildekritikk i skolearbeidet. Nå håper jeg at vi får til et spennende prosjekt for vg1 som kan åpne elevens øyne for skolebiblioteket som en arena for læring og kritisk tenkning.

Kilder:

Kalsnes, B. (2019). Falske nyheter. Løgn, desinformasjon og propaganda i den digitale offentligheten. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

0 kommentarer på “Falske nyheter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: