Skolebibliotek

Skolebiblioteksatsing i Oslo

Frid Hamsun, Astrid Søgnen og undertegnede etter møtet onsdag 12.juni.

I Norge er det lovpålagt med skolebibliotek. I Opplæringslova §9-2 står det at

“Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek. Departementet kan gi nærmare forskrifter.”

Det står ingenting om hva et skolebibliotek bør være. Derfor er det viktig å trekke fram de gode eksemplene som viser hvordan et skolebibliotek kan være: En læringsarena med et rikt, aktuelt og variert utvalg skjønn- og faglitteratur, og bemannet med fagutdannet personale som bidrar aktivt til å skape et godt læringsmiljø gjennom samarbeid med lærere, gjennom litteraturformidling, gjennom opplæring i kildekritikk og gjennom sosiale aktiviteter i biblioteket. Gjennom systematisk arbeid med disse oppgavene kan skolebiblioteket være en ressurs som bidrar til at elevene får øvelse i kritisk tenkning og samarbeid med andre, samtidig som det kan bidra til å utvide elevenes perspektiver og vekke deres nysgjerrighet. En skolebibliotekar skal være en medpedagog som i samarbeid med lærerne bidrar til elevenes læring. Selv om skolebibliotek er lovpålagt, er likevel forskjellene store fra skole til skole. I Oslo kommune jobber nå både Utdanningsetaten og Deichmanske bibliotek med å forbedre skolebibliotektilbudet for elevene gjennom hele skoleløpet – det er bra!

Onsdag denne uka hadde jeg besøk av Frid Hamsun og Astrid Søgnen fra Deichmanske bibliotek. De kontaktet meg fordi Deichmanske bibliotek ifølge bibliotekplanen til Oslo kommune (2019 – 2022) skal utvikle en standard for skolebibliotektjenesten i Oslo, og det står i planen at de videregående skolene bør omfattes av tjenestene som Deichman leverer til skolene. De var interesserte i å vite mer om hvilke behov vi har og hva skolebibliotekene i den videregående skole ønsker at Deichmanske bibliotek kan tilby oss. Som styremedlem i NBF Skole har jeg lært meg at når noen vil snakke med meg om skolebibliotek er det bare å gripe sjansen og snakke høyt og tydelig. Jeg ønsket dem naturligvis hjertelig velkommen til Elvebakken vgs og vi hadde et konstruktivt og hyggelig møte.

Jeg fikk vist dem mange gode eksempler på hvordan skolebiblioteket kan bidra til elevenes læring. Jeg snakket om aktiv litteraturformidling, om skolebiblioteket som læringsarena og om det viktige samarbeidet mellom lærer og skolebibliotekar. På spørsmål om hva Deichmanske bibliotek kan bidra med, svarte jeg at vi ønsker oss et fylkesbibliotek som kan sørge for faglig utvikling for oss skolebibliotekarer i videregående skole. Jeg ønsker for eksempel ikke at Deichman skal holde kurs i fordypningsemnet i norsk for elever, eller invitere dem til bokprat, det er en viktig del av skolebibliotekarens oppgave. Men jeg kunne tenke meg en faglig støttespiller som kunne inspirere oss som jobber i skolebibliotekene, fordi det er store forskjeller i hva de ulike skolebibliotekene tilbyr sine elever og lærere.

Jeg ser fram til videre samarbeid med Deichman, men vil samtidig presisere at skolebibliotek hører til under skolen og bør være underlagt Utdanningsetaten. Likevel tror jeg at et samarbeid mellom skolebibliotek og folkebibliotek kan være et fruktbart tillegg. Det er uansett på høy tid at skolebibliotek kommer opp på agendaen i Osloskolen.

Skolebibliotekar med et brennende engasjement for leselyst, læring og skolebibliotek. Jeg er utdannet litteraturviter og jobber som faglig leder for læringssenteret ved Elvebakken videregående skole i Oslo.

0 kommentarer på “Skolebiblioteksatsing i Oslo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: