Tirsdag 22. januar holdt jeg foredrag på et seminar knyttet til prosjektet Tromsungdom leser, i regi av Fylkesbiblioteket i Troms. Dette er et årlig seminar om ungdom og leselyst, for lærere, skolebibliotekarer og folkebibliotekarer i Troms. Jeg ble invitert for å snakke om samarbeid mellom lærer og bibliotekar med vekt på litteraturformidling. Jeg er veldig stolt over det vi har fått til i skolebiblioteket på Valle Hovin videregående skole, nettopp fordi det har vært et godt samarbeid mellom skolebibliotekar og lærere helt fra start.

Fornøyd skolebibliotekar foran kunstverket Tromsøveggen av Jørleif Uthaug i Fylkestinggsalen i Troms.

Når man blir spurt om man har lyst til å holde foredrag og dele sine erfaringer med andre, må man naturligvis takke ja. Det er veldig hyggelig at arbeidet jeg gjør blir lagt merke til også utenfor skolen vår, og det er veldig morsomt å høre om hvilke prosjekter andre holder på med. Tromsø-turen var det siste oppdraget mitt før jeg skifter jobb og skal begynne på Elvebakken videregående skole i begynnelsen av februar.

Foredraget mitt het Våg å ta plass – om samarbeid mellom lærer og skolebibliotekar. Jeg la vekt på utfordringer med å bygge opp en bibliotekvirksomhet fra bunnen av og om hvordan jeg har jobbet aktivt for å få til gode samarbeidsprosjekter med lærerne. Det har vært en lærerik og viktig erfaring for meg. Å starte opp et skolebibliotek på en helt ny skole har fått meg til å tenke over bibliotekarens rolle for elevenes læring, og til å våge å ta plass på en annen måte enn tidligere. Gjennom å rykke helt tilbake til start, med samlingsoppbygging, kurs i kildebruk, og litteraturformidling, samtidig som jeg skulle bli kjente med nye kolleger og elever, har jeg virkelig lært mye.

Men det litteraturformidlingsprosjektet jeg snakket mest om i Tromsø, var den ukentlige bokpresentasjonen jeg har holdt for elever i programfaget Internasjonal engelsk. Jeg har samarbeidet tett med faglærer Lejla Huseincehajic. Sammen har vi greid å få elever som i utgangspunktet syntes at lesing var et ork, til å forstå at litteratur kan være med på å gi dem nye perspektiver på verden, at lesing bidrar til å bedre språkforståelsen deres og at det finnes et vell av gode, interessante og aktuelle bøker å velge mellom i skolebiblioteket. Litt etter litt har elevene begynt å lese og interessere seg for litteratur.

Én gang i uka har klassen lagt siste time av undervisningsøkta til skolebiblioteket hvor jeg har presentert én ny bok for dem hver gang. Jeg har forsøkt å vise fram bredden i samlingen, både sakprosa og skjønnlitteratur, og knytte det opp til faget Internasjonal engelsk.

Skolebiblioteket er en annerledes læringsarena enn klasserommet. Å legge undervisningen til biblioteket istedenfor klasserommet legger til rette for en annen type undervisning. Når elevene trekkes inn i skolebiblioteket hver uke, så senker det terskelen for å ta kontakt med meg også i andre fag. De blir bedre kjent med meg og de får et større eierskap til skolebiblioteket.

Elever i Internasjonal engelsk leser hver sin valgfrie roman.

Resten av den timen de er i skolebiblioteket hver uke bruker de til å lese engelsk, og jobbe med oppgaver. Og som én elev skriver i tilbakemeldingen om opplegget vårt:

«Disse timene i biblioteket har vært veldig brae. Det er en behagelig atmosfære her som gjør det enkelt å slappe av med lesing og skolearbeid. Det har vært fint å få bokanbefalinger. Vi får også nye synsvinkler på litteratur og at det finnes mye spennende bøker i verden.»

Når læreren gir plass til skolebibliotekaren i sin egen undervisning og integrerer skolebibliotekarens kompetanse i sitt eget fag, skjer det også en bevisstgjøring hos elevene. De ser at lærer og skolebibliotekar er likeverdige fagpersoner. Derfor har jeg virkelig troen på et slikt faglig samarbeid som pågår over lengre tid. Klassen har gitt uttrykk for at de setter pris på å være i biblioteket, de låner og leser bøker på eget initiativ og de anbefaler bøker for hverandre.

Morsomst av alt er det når elevene blir engasjerte og gjerne vil låne boka jeg har anbefalt, med én gang. Mitt stolteste øyeblikk som skolebibliotekar dette skoleåret, var da jeg presenterte den afro-futuristiske tegneserien Black Panther og alle gutta som ellers ikke viste så stor interesse for presentasjonene ville låne bøkene med en gang.

Nyttig for undervisningen, lærerikt og god variasjon i utvalget bøker som blir presentert er noen av tilbakemeldingene fra elevene i Internasjonal engelsk

Gjennom å våge å ta plass i det pedagogiske arbeidet og vise hva skolebiblioteket kan bidra med inn i undervisningen tør jeg å påstå at jeg har klart å snu skolebiblioteket ved Valle Hovin videregående skole fra å være et rom med utsikt til å bli et rom med innsikt.

0 kommentarer på “Tromsø tur-retur

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: