Foreningen !les 20 år

Foreningen !les fyller 20 år, og det ble markert med en flott feiring i lokalene til Norsk Faglitterær Forfatter- og oversetterforening i Oslo i går. I den anledning deltok jeg i en panelsamtale om litteraturformidling.

20 år
Panelsamtale med Kristenn Einarsson (Den norske forleggerforening), Monica Helvig (Nasjonalbiblioteket), Ingrid Svennevig Hagen (Valle Hovin vgs.)  og Silje Tretvoll (Foreningen !les)  (Foto: Elise Barring Berggren)

Med sine leselystaksjoner rettet mot barn og unge har Foreningen !les vært en viktig støttespiller og inspirasjonskilde for skolebibliotekarer og lærere. Selv bruker jeg aksjonen Rein tekst som utgangspunkt for formidling av samtidslitteratur. Rein tekst er en antologi med tekster i forskjellige sjangre som deles ut til elever i den videregående skole. Jeg forsøker å lese alle bøkene som tekstutdragene i Rein tekst er hentet fra. Det utfordrer meg som leser og har åpnet dører til mange forfatterskap som jeg kanskje ikke ville funnet fram til på egenhånd. (For en som elsker å anbefale bøker selv, er det en viktig øvelse å lese bøker man får anbefalt av andre.)

Jeg pleier å benytte meg av antologien i vg2, fordi det er et år med mange eldre tekster i norskfaget. Da kan det være fint å lese samtidslitteratur som en avveksling til den eldre litteraturen, og for å kunne trekke linjer til vår egen tid. Lærerne jobber ofte videre med tekstene i klassene etter at jeg har hatt bokprat. I år har jeg delt ut Rein tekst til alle elevene på Valle Hovin, som en introduksjon til skolebiblioteket, og for at de skal komme i gang med lesing fortest mulig.

Det ble en fin panelsamtale med tre helt ulike innfallsvinkler til Foreningen !les sitt arbeid. Jeg håper jeg bidro til å vise at det de gjør betyr mye for oss som jobber med formidling til unge lesere.

Flere kjente navn bidro til å kaste glans over feiringen; Torgeir Rebolledo Pedersen leste dikt, Hanna Nordberg presenterte festskriftet hun har skrevet til jubileet, Åse Kleveland holdt tale og Evelyn Rasmussen Osazuwa tok pusten fra forsamlingen med sin framføring av slampoesi.

Gratulerer med dagen, Foreningen !les!

 

 

Legg igjen en kommentar

