Magisk eller tragisk?

MagiskDen siste uka har jeg hatt besøk av alle vg1-klassene i biblioteket. Jeg startet i jobben den 11. september, så det var fint endelig å kunne ta imot elevene på en ordentlig måte og presentere skolebiblioteket for dem. Foreløpig gjelder det å få dem til å forstå at biblioteket representerer kvalitet framfor kvantitet, siden det bare er noen veldig få, men gode bøker på hyllene.

For å lære elevenes lesevaner å kjenne, brukte jeg en ny metode som jeg ikke har prøvd tidligere. Jeg delte ut to post-it-lapper til hver elev og ba dem om å skrive ned når de synes lesing er magisk og når det er tragisk. Deretter skulle de klistre lappene på vinduet i biblioteket, slik at vi kunne lese opp svarene og snakke om hva de hadde skrevet. Ideen har jeg, via gode skolebibliotekarkolleger, hentet fra læreren Pernille Ripp, som har gjort det samme med sine elever. Denne uformelle undersøkelsen viser, ikke overraskende, at de fleste synes lesing er tragisk når de blir tvunget til det, eller når det er noe de må lese, som de ikke er interesserte i. Resultatet ble mange morsomme og interessante innspill, som man kan ta utgangspunkt i for videre samtaler om bøker og leselyst. Noen trakk fram den konkrete lesesituasjonen: «lesing er magisk når det er stille», «når man ikke har wifi» eller «når jeg er på reise». Andre var mer opptatt av leseopplevelsen, at det de leser må være spennende,eller interessant. Mens andre igjen navnga sin favorittforfatter eller sjanger. For eksempel var det én gutt som ga uttrykk for at lesing var magisk når han fikk lese japanske tegneserier. Da kunne jeg lett ta opp tråden og vise ham veien til NarutoDragonball og Japanese Notebooks for å nevne noen.

Skolebibliotekarer vil gjerne være med på å skape de magiske leseopplevelsene. Det har vi til felles med Foreningen !les, som hvert år gir ut antologien Rein tekst. Leselystaksjonen retter seg mot elever i den videregående skole og passet perfekt som en introduksjon for å si noe om hva jeg ønsker at skolebiblioteket skal tilby elevene – god litteratur innenfor mange forskjellige sjangre og vanskelighetsgrader, slik at alle finner noe som er interesserer dem.

Rein tekst
Rein tekst-utstilling i skolebiblioteket

Rein tekst-aksjonen benytter jeg hvert år, på forskjellige måter. Vanligvis pleier jeg å gi denne antologien med samtidslitteratur til vg2-elever, siden de leser mye eldre litteratur i norskfaget på det trinnet og kan trenge en avveksling. Men siden vi bare har vg1-elever dette første året, ønsket jeg å skape interesse for litteratur generelt, og forsikre meg om at alle hadde med seg én bok hjem etter timen, selv om vi ikke har så mange bøker til utlån ennå. Norsklærerne skal bruke Rein tekst-antologien videre i norskundervisningen og flere av bøkene på årets liste ble lånt ut.

Legg igjen en kommentar

